Det finnes 100 forskjellige måter å starte en minimaliseringsprosess. Så lenge resultatet er et ryddig og oversiktlig hjem, så er hvordan starten er og gjennomføringen gjøres litt uviktig. Det er likevel noen teorier om hvordan en bør begynne og jeg skal gå gjennom et par varianter her.
Hvorfor begynne?
Det er viktig å ha et mål! Kanskje er det til og med lurt å skrive dette målet ned på en lapp som en kan hente frem når det blir vanskelig å fortsette prosjektet. Hvis en skal lykkes må en ha et mål og skal en komme i mål er det viktig å ha motivasjonen til å nå målet.
Begynn i det små
Om en rydder en skuff eller kanskje rydder i bilen så kommer en raskt i gang og får en god følelse av ryddighet helt fra starten. Hvis en for eksempel starter med en bod eller et loft, må en kanskje jobbe flere uker før en kjenner på mestringen. Spar disse “kjedelige” og tunge oppgavene til senere i prosjektet.
Konkurranse
Alle har vi vel et snev av konkurranse-innstinkt i oss, så hvorfor ikke dra nytte av det og gjøre prosjektet om til en konkurranse? Klarer du å kvitte deg med 496 ting på en mnd for eksempel, eller klarer du å nå et mål på finn.no med tanke på bruktsalg til en viss sum?
Godfølelsen
Det er veldig enkelt å kjøre alle eiendeler en ikke trenger på nærmeste gjenbruksstasjon. Men hvorfor ikke ta litt vare på eiendelene sine, pakke de fint ned og gi de til en veldedig organisasjon eller en idealistisk brukthandel? Dette gir en god følelse i kroppen og motiverer gjerne til å stå på videre.
Hvordan vi startet
For å ha et eksempel fra vårt eget prosjekt, så har vi nå tatt tak i entreen og bilen. Hvorfor vi valgte nettopp disse to områdene var litt tilfeldig, men også for å ta noe “enkelt” for å få en god start på et langt prosjekt.
Entreen vår er et område som vi håper å kunne pusse opp ila året, men det er i dag et sted der en ofte kan være fristet til å kaste fra seg mange ting på vei inn i huset.
Sko, post, nøkler, skolesekker, jakker etc etc ligger på gulvet og opp etter veggene om en ikke har noen gode rutiner og løsninger som fungerer.
Først gikk vi gjennom og kvittet oss med noen sko og jakker som vi ikke brukte lenger. Noe gikk på Finn.no og noe annet gikk til Fretex. Vi laget egne steder der ungene skulle henge opp sekker, jakker og sette fra seg sko. Nå skal alt vi henger fra oss inn i klesskap eller inn i hvert sitt sko-skap. Knaggene og sko-stativet som står fremme er primært til gjester. Vi ryddet opp i 4 roteskuffer i en kommode og vi fjernet alt fra flatene. Ene skuffen har nå blitt dedikert til lading av mobiltelefoner. Her er nå en USB-lader med plass til 4 telefoner og vi har lagt inn en liten jernboks der mobilene kan ligge og lade. Jernboksen valgte vi siden løsningen nå er tilnærmet brannsikker og det er hos oss ikke lov å lade på rommene. De andre skuffene har fått egnede steder til lommelykter, kabler til diverse apparater og en hel skuff til post som skal ryddes med jevne mellomrom.
Bilen har vi ryddet, støvsugd og vasket. Ingen hokus pokus, men for en herlig følelse det er å sette seg inn i en ren bil contra det motsatte.
Disse to miniprosjektene tok oss ca 6-7 timer. Det tar jo tid, men neste gang bruker vi kanskje 5 minutter på å rydde disse stedene istedet for å kanskje bruke en time på samme jobben der en egentlig bare pynter overflatene og har det like rotete bak lukkede skapdører.
En tenker gjerne at det vi har gjort så langt ikke gjør en til en minimalist, og det er selvsagt sant. Men det er en meget god start og noe vi kan bygge videre på! Nå er det mye lettere å holde disse to stedene ryddig og det er lettere å ta et nytt steg. Om det blir et mikrosteg videre, så er det uansett en bevegelse i riktig retning og mot målet vårt.
Har du en god historie rundt din start?