Vi lanserer “Ryddigereliv.no” med et intervju med selveste Listelykke, Gunn Beate Reinton Rulnes, en ekte ryddeekspert som også skal være med oss på veien videre på denne ryddebloggen. En vil hele tiden kunne sende Listelykke spørsmål om alt som gjelder rydding, organisering, lister og minimalisering, så tenker jeg at vi sammen skal kunne få inspirere og motivere til en skikkelig ryddestart rundt om i det ganske land!
Intervju med Listelykke
Hvis en ønsker et ryddig liv og en organisert hverdag, hvor starter en og hva er det aller første en tar tak i.
I boka mi ber jeg alle først se på hvilken generasjon man tilhører, for å forstå hva slags forhold man har til tingene sine, og hvorfor. Å analysere seg selv kan være en øyeåpner, og hvis du tør – be noen andre analysere deg eller gi deg noen tips om hvor skoen trykker hos deg. Vi blir litt blinde for eget rot. I tillegg er det fint å ta en runde i huset, og notere seg hvilke områder av huset som gir deg høy puls. Har du familie anbefaler jeg et søndagsfamiliemøte med tema rydding og husarbeid i et årsperspektiv. Selvsagt heier jeg på listebøker som verktøy for å nå målet, om du lager din egen eller bruker den gule Listelykkeboka er det samme for meg :). Begynn med de tingene som ikke betyr så mye for deg. Her syns jeg Marie Kondo har en god strategi, med å spare arvegods, minner og slikt til slutt, og ta klær først, for eksempel.
Svigermor har varslet sin ankomst. Hun er 10 minutter unna og huset ser ikke ut. Hvilken kriseløsning anbefaler du?
Nå har jeg heldigvis en helt fantastisk svigermor, som ikke løfter på et øyenbryn for hvordan andre velger å ha det hjemme, eller om det flyter. Men hvis du ikke er så heldig, og lar det påvirke deg, så ville jeg engasjert hele gjengen hjemme til en liten rydderufs. Det viktigste er jo å få oppvasken inn i oppvaskmaskinen og klærne som ligger i stua opp i skittentøyskurven, skoa i gangen inn i skoskapet, og deretter sørge for at kaffen traktes så det lukter velkommen. Det trenger ikke ta mer enn 10 minutter. Og en god klem i døra og smilende ansikter overskygger ganske mye av rotet. Helt ærlig – man skal rydde for seg selv, for trivsel gjennom året, ikke for å please svigermor en tilfeldig søndag. Rydder du opp en gang for alle, slik at alt har sin plass, vil det aldri bli så sjukt rotete at ikke ti minutter er nok for å få gangen, stua og badet i relativt grei orden. Svigermor overlever litt tannkrem på speilet og en sokk i sofaen.
Hva er den største gevinsten, synes du, ved å få en ryddig hverdag?
Det er tidsbesparende og gir rom for å gjøre mer av det man syns er gøy. Stressnivået synker også, og det er viktig.
Du har jo skrevet Listelykke, som fremhever bruken av lister som viktig. Hvor viktig er bruken av lister i din hverdag i dag?
Jeg har brukt listebøker siden 2005, da jeg både ble mamma, kjøpte hus og startet mitt eget firma. Jeg følte at jeg ikke hadde oversikt og at jeg mistet kontrollen, noe som er veldig slitsomt for en kontrollfrik som meg, haha. I perioder er det livsviktig å bruke listene, for å gjenvinne kontrollen. I andre perioder har jeg så god oversikt at jeg ikke trenger å skrive lister for å ha hodet over vannet. Men de er alltid med, både i hverdagen, i problemløsning og på jobb. Å finne seg sitt eget system som man er flink til å bruke og gå tilbake til når behovet melder seg, det er godt.
Hvordan motiverer man seg når huset ikke ser ut og en må ta seg selv i nakken?
Ett tips er å tenke at mange ting bare tar to minutter, fem minutter, ti minutter. Ett steg om gangen – til slutt blir man ferdig! Jeg pleier å tenke på at det er mye mer nytelse i å bingewatche serien sin i en ryddig stue, enn med dårlig samvittighet for alt som burde vært gjort eller som skal gjøres etterpå…
Har du noen tips for å motivere de rundt en når en forsøker å få en ryddig hverdag?
Jeg tror det er utrolig viktig å ha et familiemøte. Det virker kleint, men jeg har hørt både fra egne barn og mann, og fra folk som har lest boka mi at dette har gjort utrolig mye for felles forståelse for hverdagen og oppgavene vi må gjøre hver dag, hver uke, hver måned, sesong og år. Oppgavefordeling, forventninger og et felles mål – og så må man ta et møte innimellom for å justere. Motivasjoner kan også være bedre tid og bedre økonomi, og dermed kan man finne på mer sammen som familie.
Føler du at det smitter av på de rundt deg at du er en ryddig person?
Joda, til en viss grad. Det blir jo ofte samtaler rundt temaet både blant venner og på jobb, og kanskje har noen plukket opp noen tips eller blitt inspirert eller fått mot til å gjøre noe de har tenkt på lenge. De hjemme vet jo at jeg er greiere og blidere hvis vi rydder jevnlig, så det er kanskje en motivasjon for dem, haha.
Har du noen tips til hvordan rydde opp i sitt digitale liv?
Bruk tydelig merkede mapper, slett så ofte du kan og begynn med en gang, hurtigløsninger som du skal rydde opp i seinere, det straffer seg. Bruk heller de minuttene med en gang du lagrer.
Bilder – slett, slett, slett. Det er tøft, men du trenger ikke fjorten ulike bilder fra samme vinkel. Tenk som om du var moren din på 80-tallet. Da var filmene dyre, de tok 24 eller 36 bilder i måneden og dett var dett.
Lagre bilder du elsker på minnepinner og legg i bankboksen.
Når en har liten plass, men likevel ønsker å bidra til miljøet ved å kildesortere i 4 boss-spann. Noen gode løsninger der?
Jeg har en skuff under vasken med en fin løsning fra Epoq – to små og to store bøtter til plast, glass/metall, rest og papp, samt plass til matavfallsposen. Det er kun panten som ikke får plass i den skuffen. Er utrolig fornøyd med den. På vaskerommet har jeg Kildeboksen-bokser. Et supert gründerfirma som har kreert supersmarte pappesker som stables fint inntil hverandre i alle skap under vasken, plassbesparende og miljøvennlig og pent.
Har du noen gjenstander som definitivt ikke kan forsvares når det gjelder ryddighet eller minimalisme?
Absolutt, og det er stort sett arvede antikviteter med tilhørende historie. Noen ganger er det vanskelig å følge egne råd om å være litt hard.
Din bror/søster som ikke deler din oppfatning av hva som er kunst og hva som er rot, bruker 10.000,- på en statue (din bursdagsgave) du absolutt ikke ønsker å ta vare på. Hvordan går du frem for å få ryddet noe slikt unna?
Når det gjelder så mye penger, ville jeg vært helt ærlig, og sagt at “Tusen takk, du er utrolig raus og snill! Men jeg ser nå at den ikke passer inn hos meg, så hva sier du til at vi selger den og bruker pengene på en skikkelig koselig søstertur til København?” Det hadde begge søstrene mine blitt med på og forstått.